luni, 9 iunie 2014

Laserul

Exemplu de montaj optic cu laser. Razele laser sunt vizibile în primul rînd datorită împrăştierii luminii pe particulele de praf din aer.
Un exemplu de laser microscopic (sus) şi unul gigantic (jos).
Un laser reglat pe lungimea de undă din galben a sodiului, folosit pentru a excita atomii de sodiu din păturile superioare ale atmosferei.
Un laser cu heliu-neon. Segmentul luminos din centru nu este raza laser, ci tubul de descărcare; pe ecranul din dreapta se poate observa punctul luminos produs de fascicului laser.
Laserul este un dispozitiv optic care generează un fascicul coerent de lumină. Fasciculele laser au mai multe proprietăţi care le diferenţiază de lumina incoerentă produsă de exemplu de Soare sau de becul cu incandescenţă:
  • monocromaticitate — un spectru în general foarte îngust de lungimi de undă;
  • direcţionalitate — proprietatea de a se propaga pe distanţe mari cu o divergenţă foarte mică şi, ca urmare, capacitatea de a fi focalizate pe o arie foarte mică;
  • intensitate — unii laseri sînt suficient de puternici pentru a fi folosiţi la tăierea metalelor.
La origine termenul laser este acronimul LASER format în limba engleză de la denumirea light amplification by stimulated emission of radiation (amplificare a luminii prin stimularea emisiunii radiaţiei), denumire construită pe modelul termenului maser care înseamnă un dispozitiv similar, funcţionând în domeniul microundelor.
În limba română forma de plural recomandată de dicţionare este lasere; cercetătorii implicaţi în acest domeniu preferă însă pluralul laseri.[1]

Principiile de funcţionare ale laserului au fost enunţate în 1916 de Albert Einstein, printr-o evaluare a consecinţelor legii radiaţiei a lui Max Planck şi introducerea conceptelor de emisie spontană şi emisie stimulată. Aceste rezultate teoretice au fost uitate însă pînă după cel de-al doilea război mondial.
În 1953 fizicianul american Charles Townes şi, independent, Nikolai Basov şi Aleksandr Prohorov din Uniunea Sovietică au reuşit să producă primul maser, un dispozitiv asemănător cu laserul, dar care emite microunde în loc de radiaţie laser, rezultat pentru care cei trei au fost răsplătiţi cu Premiul Nobel pentru Fizică în 1964.
Primul laser funcţional a fost construit de Theodore Maiman în 1960 şi avea ca mediu activ un cristal sintetic de rubin pompat cu pulsuri de flash.
Primul laser cu gaz a fost construit de fizicianul iranian Ali Javan în 1960 folosind un amestec de heliu şi neon, care producea un fascicul cu lungimea de undă de 1,15 μm (infraroşul apropiat), spre deosebire de laserii actuali cu He-Ne care emit în general în domeniul vizibil, la 633 nm.

 Primul laser românesc

România a fost a patra ţară din lume în care s-au realizat laseri,[necesită citare] în urma unor cercetări întreprinse de un colectiv condus de Ion I. Agârbiceanu (fiul scriitorului Ion Agârbiceanu). Rezultatul lor a fost raportat în 1961.

Principiul funcţionării laserului

Laserul este un dispozitiv complex ce utilizează un mediu activ laser, ce poate fi solid, lichid sau gazos, şi o cavitate optică rezonantă. Mediul activ, cu o compoziţie şi parametri determinaţi, primeşte energie din exterior prin ceea ce se numeşte pompare. Pomparea se poate realiza electric sau optic, folosind o sursă de lumină (flash, alt laser etc.) şi duce la excitarea atomilor din mediul activ, adică aducerea unora din electronii din atomii mediului pe niveluri de energie superioare. Faţă de un mediu aflat în echilibru termic, acest mediu pompat ajunge să aibă mai mulţi electroni pe stările de energie superioare, fenomen numit inversie de populaţie. Un fascicul de lumină care trece prin acest mediu activat va fi amplificat prin dezexcitarea stimulată a atomilor, proces în care un foton care interacţionează cu un atom excitat determină emisia unui nou foton, de aceeaşi direcţie, lungime de undă, fază şi stare de polarizare. Astfel este posibil ca pornind de la un singur foton, generat prin emisie spontană, să se obţină un fascicul cu un număr imens de fotoni, toţi avînd aceleaşi caracteristici cu fotonul iniţial. Acest fapt determină caracteristica de coerenţă a fasciculelor laser.
Rolul cavităţii optice rezonante, formată de obicei din două oglinzi concave aflate la capetele mediului activ, este acela de a selecta fotonii generaţi pe o anumită direcţie (axa optică a cavităţii) şi de a-i recircula numai pe aceştia de cît mai multe ori prin mediul activ. Trecerea fotonilor prin mediul activ are ca efect dezexcitarea atomilor şi deci micşorarea factorului de amplificare optică a mediului. Se ajunge astfel la un echilibru activ, în care numărul atomilor excitaţi prin pompare este egal cu numărul atomilor dezexcitaţi prin emisie stimulată, punct în care laserul ajunge la o intensitate constantă. Avînd în vedere că în mediul activ şi în cavitatea optică există pierderi prin absorbţie, reflexie parţială, împrăştiere, difracţie, există un nivel minim, de prag, al energiei care trebuie furnizată mediului activ pentru a se obţine efectul laser.
În funcţie de tipul mediului activ şi de modul în care se realizează pomparea acestuia laserul poate funcţiona în undă continuă sau în impulsuri. Primul maser şi primul laser funcţionau în regim de impulsuri.

 Caracteristicile fascicolului laser

 Intensitate

Simbolul „Pericol de radiaţie laser”.
În funcţie de tipul de laser şi de aplicaţia pentru care a fost construit, puterea transportată de fascicul poate fi foarte diferită. Astfel, dacă diodele laser folosite pentru citirea discurilor compacte este de ordinul a numai 5 mW, laserii cu CO2 folosiţi în aplicaţii industriale de tăiere a metalelor pot avea în mod curent între 100 W şi 6000 W. În mod experimental sau pentru aplicaţii speciale unii laseri ajung la puteri mult mai mari; cea mai mare putere raportată a fost în 1996 de 1,25 PW (petawatt, 1015 W).

 Monocromaticitate

Majoritatea laserilor au un spectru de emisie foarte îngust, ca urmare a modului lor de funcţionare, în care numărul mic de fotoni iniţiali este multiplicat prin „copiere” exactă, producînd un număr mare de fotoni identici. În anumite cazuri spectrul este atît de îngust (lungimea de undă este atît de bine determinată) încît fasciculul îşi păstrează relaţia de fază pe distanţe imense. Aceasta permite folosirea laserilor în metrologie pentru măsurarea distanţelor cu o precizie extrem de bună, prin interferometrie. Aceeaşi calitate permite folosirea acestor laseri în holografie.

 Direcţionalitate

În timp ce lumina unei surse obişnuite (bec cu incandescenţă, tub fluorescent, lumina de la Soare) cu greu poate fi transformată într-un fascicul paralel cu ajutorul unor sisteme optice de colimare, lumina laser este în general emisă de la bun început sub forma unui fascicul paralel. Aceasta se explică prin acţiunea cavităţii optice rezonante de a selecta fotonii care se propagă paralel cu axa cavităţii. Astfel, în timp ce un reflector obişnuit de lumină, orientat de pe Pămînt spre Lună, luminează pe suprafaţa Lunii o suprafaţă de aproximativ 27.000 km în diametru, fasciculul unui laser nepretenţios cu heliu-neon luminează pe Lună o suprafaţă cu diametrul mai mic de 2 km. Folosind laseri mai performanţi şi avînd la dispoziţie pe suprafaţa Lunii retroreflectoare (colţuri de cub, care reflectă lumina incidentă pe aceeaşi direcţie) a fost posibilă determinarea cu foarte mare precizie a distanţei de la Pămînt la Lună.

 Măsuri de securitate

Pentru protecţia muncii, cei care folosesc laseri trebuie să ştie întotdeauna cu ce tip de laser au de a face. Din punctul de vedere al pericolului pe care îl reprezintă fasciculul laser asupra omului (în principal retina şi pielea), laserii sînt clasificaţi în patru clase. În prezent clasificarea laserilor nu se face la fel în toate ţările, dar se fac pregătiri pentru ca aceste clase să fie definite la fel la nivel internaţional. Lucrul cu laseri periculoşi impune folosirea de ochelari de protecţie, care absorb radiaţia luminoasă la lungimea de undă a laserului folosit şi permit vederea în celelalte regiuni ale spectrului.
Clasa I este specifică echipamentelor industriale care au zona de acţionare a fascicolului laser acoperită în totalitate, deci nu există posibilitatea apariţiei unor reflexii nedorite. Această clasă de laseri este cea mai sigură şi nu necesită din partea operatorilor umani care deservesc echipamentul laser să poarte echipament de protecţie optică (ochelari speciali sau mască).
Clasa II
Clasa IIIa
Clasa IIIb
Clasa IV - sunt laseri care nu sunt prevăzuţi cu nici o formă de protecţie optică, fiind echipamente care pot fi uşor adaptate oricărui tip de prelucrări industriale. Identificarea unor astfel de echipamente laser se poate reliza privind eticheta lipită pe camera rezonantă pe care este inscripţionat cuvântul OEM, alături de care se regăseşte cuvântul CLASS IV.

 Utilizare

marți, 21 ianuarie 2014

Motorul Diesel

Motorul Diesel este un motor cu combustie interna,care foloseste temperatura rezultata din compresie,pentru a aprunde combustibilul care este injectat in camera de combustie (cilindru) in stagiul final a compresiei.Motorul diesel este aproape similar cu motorul pe benzina,care foloseste ciclul Otto,in care amestecul combustibil-aer este aprins cu ajutorul scateii de la bujie.

Motorul diesel foloseste ciclul diesel (denumit dupa Dr. Rudolf Diesel).Motoarele diesel au cea mai mare eficienta termica,din cauza coeficientului de compresie.

Motoarele diesel sunt fabricate in versiuni de doi timpi si patru timpi.Ele au fost folosite mai demult pentru inlocuirea mai eficienta a motoarelor cu aburi stationare.De la inceputul anilor 1910 ele au fost folosite pentru propulsarea vapoarelor si a submarinelor.Apoi a urmat folosirea or in locomotive,camioane mari,si centrale electrice.Incepand din anii 1930 s-a raspandit folosirea lor si in automobile.In 2007,aproximativ 50% din masinile noi vandute in Europa sunt cu motor diesel.





 Motor Diesel 9 Kw, fabricat de catre MAN in anul 1906




Istorie
Rudolf DieselRudolf Diesel,de nationalitate germana,s-a nascut in anul1858 in paris,unde parintii lui erau imigranti Bavarezi.Educatia a primit-o la Munich Politechnic.Dupa absolvire s-a angajat ca si inginer frigotehnic,insa i-a placut foarte mult proiectarea de motoare.Diesel a proiectat multe motoare termice,inclusiv un motor cu aer,propulsat cu ajutorul caldurii soarelui.In anul 1893,a publicat un articol despre un motor care are combustia in interiorul cilindrului-motorul cu combustie interna.In 1894 a aplicat pentru patentarea unei noi inventii,motorul diesel.Motorul lui a fost primul care a dovedit faptul ca combustibilul se poate aprinde si fara scanteie.El a pus in functiune primul motor reusit in anul 1897.
In 1898,Diesel a primit patentul "U.S. Patent 608,845" pentru "motorul cu combustie interna".

Desi cel mai cunoscut este pentru inventia motorului termic cu aprindere prin compresie (motorul diesel) care ii poarta si numele,Rudolf Diesel a fost de asemenea un inginer termic apreciat,si un teoretician social.Inventiile lui Diesel au trei lucruri comune:
  • au la baza transferul de energie termica prin intermediul legilor si proceselor fizice;
  • implica un design mecanic deosibit si creativ;
  • si au fost motivate in special de conceptul inventatorului asupra nevoilor sociale;
Rudolf Diesel a conceput motorul diesel in special pentru a permite mestesugarilor si meseriasilor independenti sa tina pasul cu industria.
In data de 10 August,in Augsburg,Primul model al lui Rudolf Diesel,un cilindru de fier cu lungimea de 3 metri,cu un volant la baza,a functionat pentru prima data folosind compresia pentru a aprinde combustibilul.A| mai durat inca 2 ani pana Diesel a imbunatatind motorul,iar in 1896 a facut demonstratie cu un alt model,care avea eficienta de 75%,fata de cele 10% la motorul cu aburi.

In 1898,Diesel a devenit milionar.Motoarele lui au fost folosite pentru propulsarea centralelor electrice,pentru pomparea apei,masini,camioane,si nave maritime.La scurt timp dupa,au inceput sa fie folosite in industria miniera,extractia de petrol,fabrici,si in transportul maritim transoceanic.
 Motoarele diesel folosesc injectia directa--motorina este injectata direct in camera de combustie.
Injectorul unui motor diesel este una din cele mai complexe piese al motorului si a fost subiectul multor experimente.
Injectorul trebuie sa reziste temperaturii si presiunii inalte din cilindru,dar in acelasi timp sa furnizeze combustibilul intr-o cantitate si atomizare potrivita.
Distribuirea uniforma a combustibilului in camera de combustie poate fi de asemenea o problema,asa ca unele motoare folosesc valve speciale de inductie,camere de pre-combustie,sau alte dispozitive pentru a distribui aerul in cilindru.

Injector diesel

Motoarele diesel contin de obiciei bujii incandescente.Cand motorul este rece,procesul de compresie s-ar putea sa nu poata ridica temperatura aerului indeajuns pentru a aprinde motorina.Aceasta bujie este de fapt un fir electric care se incalzeste cand trece curent prin el,care incalzeste camera de combustie cand motorul este rece,pentru a putea avea loc combustia.

Insa in motorul modern totul este controlat de calculator,care colaboreaza cu o multime de senzori,care masoara tot,de la turatia motorului,temperatura motorului,temperatura uleiului,si chiar pozitia pistoanelor.
Bujiile sunt mai rar folosite in motorul modern,mai ales in cele mari.
Calculatorul sesizeaza temperatura ambienta,si intarzie injectia de motorina cu fractiuni de secunda in cazul in care este mai frig afara.Astfel aerul din cilindru este comprimat mai mult,rezultand o temperatura mai mare in cilindru.
Motoarele mai mici care nu au asemenea controale avansate de computer mai folosesc bujia incandescenta pentru a rezolva problema pornirii "la rece".

Cum functioneaza Motorul Diesel

Teoretic,motoarele diesel si cele pe benzina sunt aproape identice.Ambele sunt motoare cu combustie interna,proiectate sa transforme energia chimica din combustibil in energie mecanica.
Aceasta energie mecanica misca pistonul in sus si jos in cilindru.Pistoanele sunt conectate la arborele cotit,si miscarea sus-jos al pistoanelor,numita si miscare lineara,creeaza miscarea rotativa necesara pentru a roti rotiile masinii.
Ambele tipuri de motoare convertesc combustibilul in energie printr-o serie de explozii sau combustii.
Diferenta majora dintre aceste motoare este modul in care se produce combustia.


In motorul pe benzina combustibilul este amestecat cu aer,comprimat de piston,si este aprins de o scanteie generata de bujie.

In motorul diesel in schimb mai intai aerul este comprimat,iar dupa aceea este injectat combustibilul.Din cauza ca aerul se incalzeste cand este comprimat,combustibilul se aprinde.



Motorul diesel foloseste ciclul de patru timpi ,ca si motorul pe benzina.

Cei patru timpi sunt:


  • Admisia:Valva de admisie se deschide,lasand aerul sa intre in cilindru si miscand pistonul in jos

  • Compresia:Pistonul se misca in sus,comprimand aerul

  • Combustia:Cum pistonul ajunge in partea de sus,combustibilul este introdus exact in momentul oportun si aprins,fortand pistonul in jos

  • Evacuarea:Pistonul se misca in sus,fortand gazele care au rezultat din combustie sa iasa prin supapa de avacuare
http://www.scritube.com/files/tehnica%20mecanica/89_poze/image006.jpg
Tineti minte ca motorul diesel nu aprinde motorina prin scanteie,acesta este aprins de aerul fierbinte rezultat din compresie.De asemenea,combustibilul este injectat direct in camera de combustie(injectie directa).

                                                  Motorul Otto
                        
                               N. A. Otto

  • Motorul cu ardere interna in 4 timpi transformă energia chimică a combustibilului în energie termică (prin ardere, în interiorul camerei de ardere a motorului) si apoi în energie mecanică, prin deplasarea unui piston. Explozia gazelor în camera de ardere aplică o presiune pistonului, care se va deplasa împingand tija (biela) care la randul ei invarte arborele cotit. Mecanismul de transmitere a miscării pistonului la arborele cotit poartă numele de mecanism bielă-manivelă.
  • 1
    Afişează doar tema 1

    Scurt istoric al motorului cu ardere interna pe benzina
    • 1877 - a fost inventat motorul in 4 timpi
      Nikolaus August Otto s-a născut în anul 1832 în localitatea Holzhasen din Germania.
      A absolvit cursurile politehnice, obţinând diploma de inginer.
      În 1867, împreună cu inginerul Eugen Langen (1833-1895), Otto a construit un motor termic cu ardere internă, cu piston în patru timpi, care folosea combustibil gazos.
      În anul 1878, Nikolaus Otto, a pus la punct un motor în 4 timpi alimentat cu combustibil lichid (benzină) cu un randament de 22%. O contribuţie însemnată la perfecţionarea motorului cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie electrică, au adus-o inventatorii germani Karl Benz şi Gottlieb Daimler, care au realizat primele automobile acţionate cu astfel de motoare.
      Nikolaus August Otto a murit în anul 1891, la Koln.

  • 2
    Afişează doar tema 2
    Componentele motorului OTTO





    Figura din stânga prezintă principalele părţi componente ale unui motor cu adere internă, în 4 timpi, cu aprindere prin scânteie:
    Cilindrul- Reprezintă componenta în care culisează pistonul. Motorul descris aici are un singur cilindru, dar majoritatea motoarelor au mai mulţi cilindrii (4, 6 sau 8).
    Pistonul- Este o piesă din mecanismul bielă-manivelă, confecţionat din aliaj de aluminiu, turnat, având formă cilindrică, care culisează în cilindru.
    Segmenţii- Sunt inele elastice, montate pe piston în canale executate pe suprafaţa cilindrică exterioară a pistonului, care au următoarele roluri:
    1. de a proteja ceilalţi segmenţi în momentul exploziei (segment de foc)
    2. de etanşare a jocului dintre cilindru şi piston
    3. de ungere şi radere (raclare) a uleiului depus pe peretele interior a cilindrului.
    Bujia- Piesă componentă a unui motor cu aprindere prin scânteie care serveşte la aprinderea amestecului carburant în cilindru prin producerea unei scântei electrice între doi electrozi la un moment bine stabilit.
    Supape- Au rolul de a deschide şi închide orificiile prin care se realizează admisia combustibilului în cilindru şi evacuare gazelor arse. Supele execută o mişcare de translaţie, fiind comandate de camele de pe axul cu came (ca în animaţia alăturată, unde axul cu came are culoarea verde)
    Camera de ardere- Reprezintă locul unde are loc compresia şi arderea amestecului de aer cu combustibil. Camera de ardere îşi schimbă volumul odată cu mişcarea pistonului. Capacitatea camerei de ardere oferă de obicei o idee asupra puterii motorului.

    Biela- Este de forma unei tije sau a unei bare. Face legătura dintre piston şi arborele cotit. Ea este legată articulat la ambele capete de piston şi respectiv braţul arborelui cotit, astfel încât, împreună cu arborele cotit, transformă mişcarea alternativă de translaţie a pistonului în mişcarea de rotaţie a arborelui cotit.
    Arborele cotit- El este cel care, împreună cu biela, transformă mişcarea de translaţie care vine de la piston, într-o mişcare circulară.


  • Afişează doar tema 3
    Timpii de functionare ai motorului OTTO in 4 timpi
    Timpii de funcţionare ai unui motor cu ardere internă şi aprindere prin scânteie sunt:
    1-   Absorbţia
    2-   Compresia
    3-   Aprinderea
    4-   Evacuarea
    Timpul 1- Absorbţia
    În timpul 1 se deschide supapa de admisie, iar în timp ce pistonul se deplasează înspre punctul mort inferior, în cilindru este absorbit amestecul de vapori de benzină şi aer (realizat în carburator) datorită depresiunii formate.

    Timpul 2- Compresia
    După ce pistonul a ajuns în punctul mort inferior, supapa de admisie se închide. Supapa de evacuare este şi ea închisă. În deplasarea pistonului înspre punctul mort superior, acesta comprimă amestecul din cilindru până la o rată de 9:1.

    Timpul 3-Aprinderea
    La sfârşitul compresiei, când pistonul a ajuns la punctul mort superior şi ambele supape sunt închise, se produce o scânteie electrică între electrozii bujiei. Scânteia aprinde amestecul carburant care începe să ardă progresiv. Temperatura rezultată este de circa 2000°C şi presiunea de aproximativ 25 atm. Gazele produc o forţă mare de apăsare asupra pistonului împingâdu-l spre punctul mort inferior. Pe măsură ce pistonul coboară, gazele se destind - are loc detenta. Acum este singurul moment când se produce lucru mecanic.







    Timpul 4- Evacuarea
    Supapa de admisie este închisă, iar cea de evacuare este deschisă, permiţând gazelor arse din cilindru să fie împinse afară din cilindru de pistonul care se deplasează de la punctul mort inferior spre punctul mort superior.